Глаголицата - забравената азбука на Европа
Семинар и предизвикателство от заинтересованите страни
Домакин: „Софийски университет Св. Климент Охридски"
Цели на семинара:
- да събере студенти (бакалаври, магистри) и млади изследователи (включително докторанти)
- да запознае участниците с глаголицата като културен феномен
- да повишави осведомеността на участниците за глаголицата като обща платформа, обединяваща европейските народи в историческа и съвременна перспектива
- да запознае студентите и младите изследователи с ключови представители на GLAM [галерии, библиотеки, архиви, музеи] в България и тяхната роля в опазването, социализирането и развитието на наследството
- да предостави възможности за придобиване на практически опит в горепосочените области.
Цел на предизвикателството от заинтересованите страни:
- да се участва в активен диалог между университета и заинтересованите страни от GLAM
-
да се създадат възможности
за учене в реалния живот чрез активност
- да се мобилизира потенциала на младите хора (студенти и млади изследователи) за решаване на задачи, произтичащи от конкретен контекст на заинтересованите страни
- да се достигне до широката общност.
НАПРАВЛЕНИЕ 1: Глаголицата и дигитализацията на културното наследство
Заинтересована страна: Фондация НАБИС (Национална библиотечно-информационна система)
ЗАДАЧА ОТ ЗАИНТЕРЕСОВАНИТЕ СТРАНИ:
Създаване на калейдоскоп от по-малко известни (непознати) обекти на културното наследство от вашия регион:
- Всеки участник се приканва да посочи обект на културното наследство, който е символичен/значим от гледна точка на националната, регионалната, местната и т.н. идентичност, но е малко известен извън границите на съответната страна, регион или място. Участниците заедно ще (пре)открият значими културни обекти, които представляват обща ценност, свързваща регионите в Европа, като например "глаголицата".
- Обекти на културното наследство могат да бъдат паметници, сгради, символични места, произведения на изкуството - музикални произведения, художествени произведения, литературни произведения, обреди или ритуали и др. Те ще бъдат представени в началото на семинара.
Студентите приеха предизвикателството с ентусиазъм. С цел по-голяма практичност, бързина на писането и отразяване на повече обекти от културно-историческото наследство те се разделиха на 3 групи. Работиха успоредно около 10 часа, като на 30.01.2025 предадоха контролните форми и направиха презентациите на труда си:
ГРУПА 1: Десислава Димитрова, Магдалена Ярош, София Видман, Тежка Лаврич. (подредени по азбучен ред на първото име)
Тази група бе вдъхновена от приближаващата пролет. Не случайно презентацията е наречена "Завръщане на пролетта". Представени бяха:
![]() МАРТЕНИЦА от България
|
|
![]() KURENT от Словения
|
|
![]() MARZANNA от Полша |
|
![]() БЕЛИ АСПЕРЖИ от Германия |
Вижте презентацията тук. (на английски език)
ГРУПА 2: Марко Бортолуси, Нида Исик, Олга Салберт, Северин Новак. (подредени по азбучен ред на първото име)
Тяхната презентация е с име „Културно наследство на нашите региони - значение за европейското културно наследство". Те се фокусираха върху архитектурни и технологични забележителности. Представени бяха:
![]() Ostrów Lednicki от Полша
|
|
![]() BYTOM’S KAMIENICE от Полша
|
|
![]() ТРИЪГЪЛНАТА КОНСТРУКЦИЯ В СТОЛОВЕТЕ от Италия |
|
![]() SALAGASSOS от Турция |
Вижте презентацията тук. (на английски език)
ГРУПА 3: Андреа Петрович, Летиция Занолин, Николай Колев. (подредени по азбучен ред на първото име)
Тази група представя архитектурни забележителности и музикално произведение, обединяващо хората от една страна. Представени бяха:
![]() PALMANOVA от Италия
|
|
![]() КЛАДЕНЕЦЪТ НА ХРАМА В ГЪРЛО от България
|
|
![]() SEVDALINKA от Босна и Херцеговина |
|
Вижте презентацията тук. (на английски език)
Благодарение на семинара участниците създадоха необикновен калейдоскоп от по-малко известни (непознати) обекти на културното наследство. В него се виждаха както спецификите и уникалността на европейските култури, така и тяхната близост и разпознаваемост.